TOIMINNAN KULMAKIVET
Pienryhmäkoti Edit tarjoaa vaille jäämisen kokemuksia kohdanneille lapsille turvallisen, tasapainoisen ja kodinomaisen ympäristön kasvaa ja eheytyä. Edit tarjoaa myös ammatillista osaamista ja tukea sitä tarvitseville lapsille, lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Pienryhmäkoti Editin kasvatustyön tarkoituksena on mahdollistaa lapselle ikätasonsa mukainen hyvä lapsuus.
Kasvatus- ja hoitotyömme pääasiallisia linjoja määrittelevät myös lapsen yksi tärkein perustarve - kiintymyksen tarve. Pyrimme toiminnassamme tarjoamaan lapsille ja nuorille korjaavia ja eheyttäviä kiintymyksen kokemuksia, sekä turvallisia ja pysyviä ihmissuhteita. Lapsen tasapainoisen psyykkisen kehityksen kannalta onkin erittäin tärkeää hyvän kiintymyssuhteen rakentuminen lapsen ja häntä hoitavan aikuisen välille. Edit tarjoaa lapselle syliä, hellyyttä ja hoivaa, sekä mahdollisuuden turvallisten kiintymyssuhteiden luomiseen.
Arjessa käytämme vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian DDP:n mukaista PACE-asennetta hyväksi. Leikkisyys (playfullness), hyväksyntä (acceptance), kiinnostuneisuus (curiosity) sekä empaattisuus (empathy) antavat lapselle tilaa ja turvallisuuden tunnetta sanoittaa ja läpikäydä tunteitaan, sekä antaa mahdollisuuden eheytyä. Traumatisoituneiden lasten ja nuorten kasvatuksessa on oleellista turvallisuuden ja luottamuksen rakentaminen. Lapsen oireilu on nähtävä lapsen tapana kertoa omista kokemuksistaan ja tunteistaan. Aikuisen tulee olla arjen kasvatustilanteissa empaattinen, sekä tunnistaa ja siirtyä lapsen tunnetilaan ja tukea lapsen sisäistä tasapainotilaa. Sisäisen tasapainotilan saamisen jälkeen, vähitellen lapsen tunnetaidot kehittyvät ja lapsi kykenee eheytymään.
Kasvatus- ja hoitotyömme pääasiallisia linjoja määrittelevät myös lapsen yksi tärkein perustarve - kiintymyksen tarve. Pyrimme toiminnassamme tarjoamaan lapsille ja nuorille korjaavia ja eheyttäviä kiintymyksen kokemuksia, sekä turvallisia ja pysyviä ihmissuhteita. Lapsen tasapainoisen psyykkisen kehityksen kannalta onkin erittäin tärkeää hyvän kiintymyssuhteen rakentuminen lapsen ja häntä hoitavan aikuisen välille. Edit tarjoaa lapselle syliä, hellyyttä ja hoivaa, sekä mahdollisuuden turvallisten kiintymyssuhteiden luomiseen.
Arjessa käytämme vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian DDP:n mukaista PACE-asennetta hyväksi. Leikkisyys (playfullness), hyväksyntä (acceptance), kiinnostuneisuus (curiosity) sekä empaattisuus (empathy) antavat lapselle tilaa ja turvallisuuden tunnetta sanoittaa ja läpikäydä tunteitaan, sekä antaa mahdollisuuden eheytyä. Traumatisoituneiden lasten ja nuorten kasvatuksessa on oleellista turvallisuuden ja luottamuksen rakentaminen. Lapsen oireilu on nähtävä lapsen tapana kertoa omista kokemuksistaan ja tunteistaan. Aikuisen tulee olla arjen kasvatustilanteissa empaattinen, sekä tunnistaa ja siirtyä lapsen tunnetilaan ja tukea lapsen sisäistä tasapainotilaa. Sisäisen tasapainotilan saamisen jälkeen, vähitellen lapsen tunnetaidot kehittyvät ja lapsi kykenee eheytymään.
EDITIN HOITAVA ARKI”Turvallisuuden tunteeseen vaikutamme rajoilla, rutiineilla ja aikuisen läsnäololla”
Rutiinit ja päivärytmi Toimintamme pääperiaatteena on taata kasvavalle lapselle turvallinen kodinomainen ympäristö kasvaa ja kehittyä. Arkemme muodostuu säännöllisestä vuorokausirytmistä sekä rutiineista, joista etenkin erityistä tukea tarvitsevat lapset hyötyvät. Säännöllinen ja ennakoitava arki luo turvallisuuden tunnetta ja siten on hoitavaa ja korjaavaa. Huolenpito Pyrimme toiminnallamme tarjoamaan lapsille korjaavia huolenpidon ja kiintymyksen kokemuksia, sekä kokemuksen siitä, miten juuri hän on hoidon ja huolenpidon arvoinen. Huolenpito on läsnä kaikessa, mitä teemme. Aluksi huolenpito on puolesta tekemistä, huolehtimista ja kannattelua. Lopulta, lapsen kasvaessa huolenpito on ohjaamista ja opettamista. Huolenpito on oikean ja väärän opettamista, sekä antaa lupa olla turvallisesti avun tarpeessa ja hoivan kohteena, lupa olla tarvitseva ja avuton ilman häpeää. Lapsen on tärkeä huomata, että aikuinen huolehtii arjen pienistäkin asioista, kuten siitä, että lapsi saa riittävän levon, päivärytmi säilyy, joku huolehtii hänen kyvystään käydä koulua, ruoka on ajallaan, ravitsevaa ja sitä on riittävästi, joku auttaa lasta pitämään huolen hänen henkilökohtaisesta hygieniastaan ja vaatetuksestaan, sekä huolehtii, että koti on puhdas ja siisti. |
Lasten liikkumisesta huolehtiminen on myös osa lapsen hyvinvoinnin tukemista. Lapsella on sisäsyntyinen tarve liikkua. Liikunta on myös edellytys lapsen normaalille fyysiselle kehittymiselle ja kasvamiselle. Lasta hoitavien aikuisten tulee antaa lapsille ja nuorille mahdollisuus monipuoliseen päivittäiseen liikuntaan. Pienryhmäkoti Editissä kannustamme lasta liikkumaan ja leikkimään, omien mieltymysten mukaisesti. Pyrimme myös motivoimaan lapsia liikkumaan omalla esimerkillämme. Editin aikuiset ottavat lapsia ja nuoria mukaan uimahalliin, pyörälenkeille, jalkapallokentille sekä pihapeleihin ja metsäretkille.
Yhdessäolo
”Kiintymys syntyy jokapäiväisistä yhdessäolon hetkistä. Se luo perusluottamusta elämään. Kiintymys herättää lapsessa kyvyn rakastaa. Siitä syntyy yhdessäolon malli ja onnellisuuden avain. Lähellä oleminen, koskettaminen ja yhdessä tekeminen antavat arkipäiväisyydelle uuden ulottuvuuden. ” (MLL 2014.) Editissä annamme läheisyydelle aikaa ja tilaa.
Lapset osallistuvat aikuisen kanssa myös ikätasonmukaisesti kodin askareisiin. Yhdessä tekeminen ja arkiaskareiden parissa puuhastelu, saavat lapsen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Vuorovaikutustaitojen lisäksi lapsi oppii tärkeitä käytännöntaitoja, kuten kotitöitä, sekä oppii ottamaan vastuuta itsestä ja muista. Tämä kaikki korostuu, kun nuori on itsenäistymässä.
Koulunkäynnin tukeminen
Sijoitettu lapsi saattaa tarvita paljon tukea koulunkäyntiin ja oppimiseen. Tukitoimet suunnitellaan yhteistyössä lapsen, hänen vanhempiensa, huoltajien ja niiden henkilöiden kanssa, jotka vastaavat lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Olemme tiiviissä yhteistyössä kouluihin, ja pyrimme etsimään lapselle parhaiten häntä palvelevan vaihtoehdon yhdessä koulutoimen kanssa.
Pyrimme myös motivoimaan ja kannustamaan koulunkäyntiin, sekä tarpeen mukaan auttamaan kotiläksyissä. Tavoitteenamme on taata jokaiselle lapselle peruskoulun päättötodistus, jatko-opiskelupaikka ja ammatti.
Harrastaminen
Pienryhmäkoti Edit pyrkii ohjaamaan lapsia ja nuoria löytämään omien mieltymysten mukaisen harrastuksen. Taloudellisen tukemisen lisäksi kannustamme lapsia sitoutumaan harrastukseensa, sekä harrastajayhteisöön. Omalla toiminnallamme ja osallistumisellamme näytämme myös mallia. Harrastustoiminnan kautta lapsi ja nuori voi löytää kehitystään tukevan ystäväyhteisön, sekä terveen itsetunnon. Harrastustoiminta voi myös parhaimmillaan opettaa pitkäjänteisyyttä, vuorovaikutustaitoja, pettymyksensietoa, sekä yhteisötoimintaa. Harrastuksen kautta lapsi ja nuori voi myös löytää elämänpituisia verkostoja, joihin tukeutua myös sijoituksen päätyttyä.
Leikki ja sadut
Leikki kuuluu lapsen perustarpeisiin. Leikki on välttämätöntä lapsen kehitykselle. Leikkiessään lapsi oppii mm. tunteiden säätelyä ja niiden käsittelyä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään sosiaalista vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä. (MLL 2014.) Editissä tarjoamme tilaa, aikaa sekä välineitä leikkiä ja olla lapsi.
JÄLKIHUOLTO
"Jälkihuolto on nuoren oikeus"
Lapsella ja nuorella on oikeus jälkihuoltoon, kun sijaishuolto päättyy viimeistään 18-vuotiaana. Pienryhmäkoti Edit tarjoaa kunnille myös jälkihuoltopalveluja. Jälkihuollon toteutuksen suunnittelemme yhdessä nuoren sekä tämän sosiaalityöntekijän kanssa nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Nuori voi myös jäädä asumaan Editiin jälkihuollon tukitoimena. Voimme myös tarjota tukea nuoren asuessa jo itsenäisesti.
Materiaalisen ja taloudellisen tuen lisäksi, on erityisen tärkeää tarjota myös psykososiaalista tukea ja kannustaa nuorta löytämään omat voimavaransa ja vahvuutensa tulevaisuutensa suunnitteluun. Nuorta voidaan tukea arjessa selviytymisessä, ohjata yhteiskunnallisiin palveluihin, sekä antaa ohjausta suunnitelmalliseen rahankäyttöön. Jälkihuolto voi myös sisältää tukea koulunkäynnin jatkamiseen ja siitä suoriutumiseen, sekä työllistymiseen. Nuorta kannustetaan myös jatkamaan mahdollisia terapiasuhteita, tai ohjataan niiden pariin.